Köpvillkor

Laddar...

Vi på Diodhuset Sverige AB har ambitionen att alltid ge hög service till våra kunder, därför arbetar vi efter nedanstående köpvillkor. Vid frågor kontakta oss gärna via info@diodhuset.se eller +46 (0)42 453 33 30.

1. Din beställning, garantier, ångerrätt
1.1 Beställning

1.2 Garantivillkor

1.3 Ångerrätt

1.4 Reklamationsrätt

1.5 Force majeure

1.6 Tillämplig lag och tvist

1.7 Skydd av personuppgifter

1.8 E-godkännande och lagkrav

1.9 Kontaktinformation och övrigt


2. Betalning och leverans av din beställning
2.1 Betalning och frakt

2.2 Betalningsalternativ

2.3 Fraktalternativ

2.4 Outlösta paket

2.5 Leveranser


1.1 BESTÄLLNING

Beställer du före kl 15:00 en helgfri vardag så skickar vi vanligtvis din beställning samma dag (om samtliga varor som du beställt finns i lager). Du beställer enklast via vår E-handel, www.diodhuset.se.

Möjlighet finns också att beställa via telefon på nummer 042 - 453 33 30. Observera att du då endast kan betala med postförskott eller Swish, alternativt faktura om du beställer som företag. Vår telefontid är måndag - fredag klockan 8:30 - 17:00 med lunchstängt mellan 12:00 och 12:45.

Åldersgräns vid distanshandel är 18 år. Är du under 18 år behöver du målsmans tillstånd.

1.2 GARANTIVILLKOR

Fakturan som medföljer paketet är ditt garantibevis. De flesta av våra produkter har minst 12 månaders garanti (gäller dock ej förbrukningsartiklar som t.ex. halogenlampor m.m.). Våra (Ledson) extraljus samt LED-ramper besitter en 36 månaders fukt & funktionsgaranti, funktionsgarantin täcker bl.a försämringar samt diverse fabrikationsfel. Garantilängden framgår på varje enskild produkt men skulle det mot all förmodan inte göra det, kontakta gärna kundservice för mer information.

Garantier godkänns endast om varan är utan åverkan från exempelvis lödning, lackering, avklippt kabel (även batchtagg måste vara kvar) eller annan modifiering. Garantin förfaller också om produkten varit utsatt för skadlig värme över 80 grader, felkoppling, överspänning, överdriven tvätt med högtryck från nära håll eller starka kemikalier.

Vid åberopande av garanti, skall Diodhuset Sverige AB kontaktas så snart det är möjligt och innan du skickar ditt garantiärende måste du kontakta oss för att få ett returnummer (se kontaktinformation under punkt 1.9). Garantin omfattar även transportkostnader. Varorna skall återsändas väl emballerade tillsammans med fakturan.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens utslag.

1.3 ÅNGERRÄTT

Enligt lagen om distansavtal så har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp, utan anledning, och då få pengarna tillbaka eller byta till en annan produkt. Ångersfristen börjar att gälla dagen efter att du mottog din vara. Vi ger dig dock hela 30 dagars öppet köp, för att du i lugn och ro ska hinna montera och testa våra produkter. Innan du skickar in varan måste du kontakta vår kundtjänst för att få ett returnummer (se kontaktinformation under punkt 1.9). Diodhuset Sverige AB ansvarar inte för returnerade varor utan returnummer.

Ångerrätten gäller ej vid egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av din ångerrätt.

Varorna skall återsändas i oskadat skick i sin originalförpackning (öppnad eller oöppnad), väl emballerade tillsammans med fakturan, till Diodhuset Sverige AB, Bangatan 3, 265 38 Åstorp.

Vid brist i något av ovanstående, nekas öppet köp.

Om du utövar din ångerrätt så betalar vi snarast tillbaka summan som du betalat till oss, inklusive leveranskostnaden (kostnaden för returfrakt till oss står dock du som kund för). Utbetalningen sker senast inom 14 dagar från den dag då vi tagit emot ditt meddelande om ångerrätt. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen till dess att vi tagit emot varan. Återbetalning kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du ursprungligen valt, förutsatt att inte annat överenskommits eller om det finns hinder för en sådan återbetalning. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte.

På det belopp som ska återbetalas har vi rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

1.4 REKLAMATIONSRÄTT

Du som konsument har enligt lag en reklamationsrätt på 3 år från ditt köp. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Du ska reklamera din vara till oss inom skälig tid efter att felet har upptäckts eller borde ha upptäckts (se kontaktinformation under punkt 1.9).

Reklamationer som görs inom 2 månader från det att du som kund upptäckte ett fel anses alltid ha lämnats i rätt tid. Vi står för samtliga kostnader, inklusive frakt och returfrakt, vid godkänd reklamation.

När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer vi att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att vi har mottagit reklamationen. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. Mer information finns på konsumentverket.se.

Vid mottagen defekt eller felaktig vara där du önskar en ny ersättningsvara, kommer vi att skicka ut ersättningsvaran. Följesedeln ska returneras tillsammans med den felaktiga eller defekta varan. Fakturan avskrivs när den returnerade varan registreras på lagret.

Vid leveransförsening meddelar vi dig detta och fortsätter att bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som kund har du rätt att häva köpet.

1.5 "FORCE MAJEURE"

Leveransförsening på grund av händelser utanför vår kontroll fritar oss från all skadeståndsskyldighet. Vi kan därför inte ansvara för köparens ev. uppgörelser med tredje person i fråga om skadestånd för försenad eller felaktig leverans, fabrikationsfel etc. om vi inte särskilt avtalat det.

1.6 TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

Om tvist ej kan lösas i samförstånd med vår kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer info om på arn.se. Brevadress: Box 174, 101 23 Stockholm.

Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk EU-kommisionens plattform för medling i tvister. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker att lösa tvisten utan att blanda in domstol.

1.7 SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Mer konkret innebär detta att din beställning lagras i vår webbutik och/eller i vår egen server.

Enligt GDPR (den nyare personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Vi försäkrar på heder och samvete att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter. Läs mer i vår integritetspolicy.

1.8 E-GODKÄNNANDE OCH LAGKRAV

Lampor som saknar ECE-godkännande är endast avsedda för användning som t.ex. innerbelysning, arbetsbelysning m.m. samt för off-road, rally- eller tävlingsbana och inte som yttre belysning på allmän väg. Det är ditt ansvar att använda produkten enligt gällande lagkrav.

1.9 KONTAKTINFORMATION OCH ÖVRIGT

Vid ångerrätt, garanti och reklamationsrätt så skickas produkterna tillsammans med ett returformulär till: Diodhuset Sverige AB, Bangatan 3, 265 38 Åstorp. Returformulär och returnummer får du genom att kontakta oss via e-post (info@diodhuset.se) eller telefon 042-453 33 30 (helgfria vardagar 08:30-17:00, lunchstängt 12:00-12:45). Returformulär kan du ladda ner här.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna i samband med förändringar hos våra leverantörer. Vi förbehåller oss rätten att neka leverans pga. prisförändringar och vår lagersituation. Vi förbehåller oss rätten att ändra leveranstiden. Vid försenad leverans kommer vi att meddela detta via mejl eller telefon. Eventuella prisändringar som gjorts efter det att du lagt din order påverkar inte ditt pris på varan. Vi fråntar oss ansvar för eventuella skriv/tryckfel.


2.1 BETALNING & FRAKT

Priserna är alltid inklusive moms (om du inte valt bort detta). Frakt och eventuellt postförskott tillkommer enligt nedan. Tullavgifter kan tillkomma vid import av varor, kontrollera därför vilka regler som gäller för just ditt land.

2.2 BETALNINGSALTERNATIV

  • Kortbetalning (Klarna) 0:- Betala med Visa eller Mastercard via Klarna. För ökad säkerhet använder Klarna sig utav 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.
  • Betala direkt (Klarna) 0:- Betala med Bank ID via Trustly.
  • Få först. Betala sen. (Klarna) 0:- (inom 30 dagar) 39:- (slutet på nästkommande månad) Få varorna hemskickade och betala efter 30 dagar via Klarnas fakturatjänst alternativt i slutet av månaden som följer den nuvarande.
  • Dela upp (Klarna) 0:- i uppläggningsavgift, administrativ avgift 29:-/mån med rörlig årsränta 19,9%. Exempel: Ett köp på 10 000 SEK betalat över 12 månader har en total summa av betalningar på 11 458,40 SEK och en effektiv ränta på 29,21%.
  • E-faktura - Endast företag 0:- och 20 dagars PDF faktura som skickas till angiven e-post adress. Varorna skickas efter sedvanlig kreditupplysning och leveransen tar normalt 1 arbetsdag. Vid beställning helgfri vardag före 15:00 skickas varorna samma dag. Påminnelseavgift 100:-, dröjsmålsränta 11,5%.
  • Pappersfaktura - Endast företag 25:- Varorna skickas efter sedvanlig kreditupplysning och leveransen tar normalt 1 arbetsdag. Vid beställning helgfri vardag före 15:00 skickas varorna samma dag. Påminnelseavgift 100:-, dröjsmålsränta 11,5%.

2.3 FRAKTALTERNATIV

  • Brev - 39:- Lägger du din beställning före kl 15:00 helgfri vardag så skickas den samma dag och bör nå dig efter 1-3 vardagar. Ej spårbart.
  • Posten MyPack, hämta hos ombud 69:- (Endast privatpersoner) Lägger du din beställning före kl 15:00 helgfri vardag så skickas den samma dag och bör nå dig efter 1-3 vardagar. Går att spåra. Kan endast hämtas ut hos postombud. Är det sammanlagda värdet på din beställning högre än 1000kr eller tyngre än 1 kg så skickas din beställning som MyPack till en normal fraktkostnad.
  • DHL Postombud 49:- (Endast privatpersoner) Lägger du din beställning före kl 15:00 helgfri vardag så skickas den samma dag och bör nå dig efter 1-3 vardagar. Går att spåra. Kan endast hämtas ut hos postombud.
  • Postnord Företagspaket 99:- (Endast företag) Din beställning skickas samma dag (om den läggs före kl 15:00 helgfri vardag) med leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Är ordervärdet högre än 1000kr skickas ditt paket alltid med företagspaket så att det går att spåra, utan extra kostnad.
  • DHL Företagspaket 89:- (Endast företag) Din beställning skickas samma dag (om den läggs före kl 15:00 helgfri vardag) med leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Är ordervärdet högre än 1000kr skickas ditt paket alltid med företagspaket så att det går att spåra, utan extra kostnad.
  • Hemleverans 99:- (Endast privatpersoner) Leverans hem till dörren med Postnord. När ditt paket anländer till terminalen får du ett sms eller ett meddelande i din Postnord-app där du får välja mellan att hämta ut paketet hos ombud, på terminalen eller att detta skickas direkt hem till dig. Du kan även välja att få ditt paket ställt vid dörren (eller annan plats som anges utav dig) om du inte skulle vara hemma vid leveranstillfället.
  • Avhämtning 0:- Du kan också välja att hämta ditt paket direkt från vårt lager. Vi finns på Bangatan 3, 265 38 Åstorp. Du måste kunna identifiera dig genom t.ex. körkort, pass eller orderbekräftelse. Vi har öppet 08.30 - 17.00, lunchstängt mellan 12:00 - 12:45. Du får ett mail av oss när din beställning är redo att hämtas upp, dock senast 24h efter placerad order på helgfri vardag (ej fredag). Vi ser gärna att du hämtar din beställning inom 5 arbetsdagar från det att den är klar för avhämtning. Det går också bra att handla direkt i vår butik i Åstorp.
  • Brev/Paket utanför Sveriges gränser: kostnaden beror på destination samt storlek och vikt på brevet/paketet. Kontakta oss för en exakt kostnad. Observera att kampanjer om fri fraktkostnad ej gäller för transporter utanför Sverige.

    Notera att fraktuppgifterna endast gäller för beställning via hemsidan. För prisuppgift vid beställning över telefon eller e-post, var vänlig kontakta vår kundtjänst.

2.4 OUTLÖSTA PAKET

Om du inte hämtar ut de varor du beställt debiterar Diodhuset kunden en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen, f.n. 240 kronor. Innan denna avgift är betald kan du tyvärr ej beställa nya varor. Om du inte hämtar ut de varor kunden valt att hämta från vårt lager inom 2 vecka (14 dagar) efter lagd beställning, makuleras beställningen och eventuell betalning mottagen av Diodhuset, återbetalas eller hålls kvar tills det att kunden hör av sig om uppgifter för att kunna genomföra återbetalningen saknas.

2.5 LEVERANSER

Beställer du före kl 15:00 en helgfri vardag så skickar vi vanligtvis din beställning samma dag (om samtliga varor som du beställt finns i lager). Läggs beställningen efter kl 15:00 så skickar vi den till dig nästkommande helgfria vardag. Det innebär att du normalt sett har dina varor inom 1-3 arbetsdagar. Leveranser utomlands kan ta lite längre tid och kan innebära en högre kostnad.

Har du inte fått dina varor inom 5 dagar, var vänlig och kontakta oss så att vi kan undersöka ärendet.