042 - 453 33 30
2600+ produkter
Frakt 29 SEK
1 års garanti
RosaBandet
Trygg e-handel

 

Fakta om xenonbelysning

Xenon och bi-xenon (HID)

HID står för "high-intensity discharge" vilket översatt betyder "högintensiv urladdning". Detta är en teknisk term på en ljusbåge och på den urladdning som uppstår i en båglampa. Till bilar kallas HID-lampor oftast för xenon eller bi-xenon (xenon på både hel- och halv-ljus) eftersom de är fyllda med xenongas. Denna gas används för att hålla nere lampans uppvärmningstid och ger störst mängd ljus, jämförelsevis snabbare än andra gaser så som argon. Argon, som normalt används i gatlyktor, hade bidragit till att lampan skulle behöva flera minuter för att uppnå maximal styrka. 

 

Ljusstyrka (upp till 4x starkare med xenon)

Xenonljus ger upp till fyra gånger starkare ljus än en halogenlampa med samma effekt (xenon använder sig av en metallhalidlampa som genererar mer ljus än en standard wolfram- och halogenlampa). Xenon finns i olika färgtemperaturer: 3000 K (K= Kelvin) vilket ger ett gult ljus, 4300 K (riktigt vitt ljus) och 6000 K (vitt som är aningen "blå-stickigt"). Endast gult och vitt  ljus (3000K och 4300K) är godkänt halvljus för standardkörning.

 

Val av lampa (när du ska konvertera)

När du konverterar din bil från halogenlampor till xenonlampor behöver du tänka på följande:

Börja med att kontrollera vilken lamptyp din bil har. (Om du skall konvertera halvljuset behöver du tänka på att om du har lamptyp H7 eller H1 och har vanliga reflektor-strålkastare (ej projektorlins (liknar förstoringsglas framför lampan)), måste du välja H7R respektive H1R för att du inte skall blända mötande trafik.)

För att bilen skall bli godkänd på besiktningen behövs högtrycksspolning på strålkastarna samt automatisk höjdjustering.

Om bilen har felindikering för trasig glödlampa så väljer du ett canbus kit för att undvika att bilen ger varningar.

 

Besiktning

Europeiska fordon med xenon-lampor ska (enligt ECE-direktiv 48) vara försedda med typgodkända strålkastarrengörare, högtrycksspolning på glaset samt även automatisk nivåreglering av strålkastarna. Detta för att säkerställa att mötande trafikanter inte blir besvärade och bländade av det starka xenon-ljuset. Bilprovningen godkänner inte eftermontage av xenon på halvljus, samt (numera) även dimljus av nämnda anledning. Vissa bilar (Volvo V70/XC70/S60/S80 -05 -06 -07, och Volkswagen, Passat fr o m-04) har samma strålkastarutseende till både halogenglödlampor och xenonurladdningslampor. Detta gör att eftermonterad xenon i vissa fall godkäns hos bilprovning.

 

Återvinning

Xenonljuslamptyperna D1R, D1S, D2R, D2S och 9500 innehåller tungmetallen kvicksilver. Sådana lampor skall alltid lämnas till återvinningsstationer. Nyare typer av xenonlampor (D3R, D3S, D4R, och D4S) innehåller inte kvicksilver men kan inte ersätta äldre lamptyper eftersom strålkastarna inte är gjorda för dessa, varken elektriskt eller fysiskt.

 

Färg/ljus-temperatur (illustrationer)

Färgtemperatur hos xenonlampor